2007. szeptember 16., vasárnap

Tioman sziget

Az elso Szingapuron kivuli utunkon Malajziaba mentunk, meghozza a Tioman szigetre. Ez a malaj felsziget keleti partjan van, nehany szaz kilometerrel eszakra Szingapurtol, kint a tengerben, 50 kilometerre a parttol. Valamikor jo nehany evvel ezelott a vilag 10 legszebb szigete koze valasztottak. Miutan nincs reptere, es egeszeben veve eleg kicsi, sokkal kevesbe nepszeru, mint mas thai vagy malaj turistaparadicsomok.

Pentek delben indultunk, az Eszter 7 diaktarsaval egyutt. Jo dolgunk volt, a tarsasagban voltak nyuzsgosebb emberek, akik elore kitalaltak hogyan jutunk oda, meg a helyszinen is alkudoztak az emberekkel, igy nekunk nem kellett izgulni, csak menni veluk.

Az odajutas elegge sok lepesbol allt. Eloszor elmentunk a Szingapurt Malajziaval osszekoto hid szingapuri oldalan levo nagy hataratkelohoz. Korulbelul mint egy urbazis, ugy nez ki kivulrol, hatalmas epulet, belul is gyalogolni kell meg rengeteget, amig az ember eljut az utlevelvizsgalatig. Ha atjutott, a hidon gyalog vagy busszal lehet atmenni, mi odafele busszal mentunk, vissza gyalog. A busz a malaj oldalon, az ottani hatarallomasnal tesz le. Ott minden gond nelkul be lehet menni, csak ki kell tolteni a szokasos formanyomtatvanyt.

A hid tuloldalan Malajziaban egy Johor Bahru nevu telepules van, a masodik legnagyobb varos az orszagban Kuala Lumpur utan. Itt nem sokat tokoltunk, rogton, ahogy kijon az ember a hatarallomasrol ott allnak a taxisok, akikkel meg lehet egyezni, hogy a kb. 120 km-re levo Mersing nevu kisvarosba elvigyenek. Lehet busszal is menni, de ez igy kenyelmesebb, es nem kerul annyival tobbe, ha tobben megyunk a taxiban.

A taxival kb. 2 ora Mersing, ahol a kompkikotonel tesznek ki. Itt ki kell varni a kovetkezo kompot, es azzal atmenni Tiomanra. Minket mar vartak a jegyarusok (a taxisok szoltak nekik elore, osszejatszanak), akik nagy hangon gyozkodtek, hogy toluk vegyuk meg a kompjegyet, es persze egybol a visszautra is, mennyivel kenyelmesebb. Egyparan vettek, masok, koztuk mi is, inkabb azt mondtuk, majd meglatjuk, mi lesz a szigeten, nem kotjuk le elore magunkat. Kulonben mindegyik ugyanolyan aron adja a legyet, de biztos jutalekot kapnak, azert ilyen lelkesek. Erdemes kulonben elmenni a moloig, mert ott az osszes komptarsasag arul jegyet, lehet, hogy van amelyik jobb idoben van (az ar, azt hiszem, mindnek ugyanaz).

A komp egy nagyobb meretu csonak volt igazan, es kb 20 perc utan meg is kellett szerelni a tenger kozepen, mert nem mukodott valami hatul. Remeltuk, nem kell kiusznunk, es szerencsesek voltunk, mert meg birtak szerelni. Nem a legkenyelmesebb utazas volt, kicsit szukos, kicsit sokat dobalt a tenger, neha bespriccelt az ablakon a viz, es rohadt sokaig tartott. Tobb, mint ket orat mentunk. Tiomanon tobb helyseg van, mindegyiknel megallt a hajo a molonal hogy kirakja az oda tarto embereket. Mashogy nem is lehet nagyon kozlekednia szigeten, ut nehany kilometer van csak, a tenger az orszagut. Mi az utolso molonal szalltunk ki, ugyhogy a vizrol vegignezhettuk az osszes korabbi helyet. Mar ameddig be nem sotetedett, mert fel 8 korul erkeztunk, es itt 7 korul mar lemegy a nap.

A molon termeszetesen alltak helyiek, akik nagy hangon kinalgattak a szobaikat. Meg is neztuk oket, de nem volt tul meggyozo, ugyhogy tovabballtunk. Semmit nem kockaztattunk, csak komppal lehet oda erkezni, es mi jottunk az utolsoval. Ha nem talalunk jobb helyet, senki nem veszi el elolunk.

De talaltunk jobbat, nehany szaz meterrel arrebb, a tengerparton. Kis fabodegak, egy szoba, egy masik "furdoszoba", olyan Zimmer Frei hangulatban, de hat a jobban felszerelt legkondis szoba sem kerult tobbe, mint 110 helyi egyseg (kb. 5500 Ft) egy ejszakara. Amelyikben nem volt legkondi, es egy fokkal meg spartaibb volt, az 40-be kerult. Ket ejszakara megfelelt, bar az Esztert sokkhataskent erte, hogy a zuhanyhoz csak egy cso ment, vagyis meleg viz, az nem volt (azert nem irom, hogy csak hideg volt, mert itt, ezen a kliman a hidegviz csapbol is meglehetosen langyos viz folyik).

Izelitoul itt egy foto a szobank elotti tengerpartrol. Tobbi foto a weben.

Salangban, mert igy hivjak a helyet, sok minden nincs, kb. 100 hasonlo bodega, jobb-rosszabb allapotban, kulonbozo 'hotelekhez' tartozva. Nehany etterem, vagy inkabb eteto, egy-ket itatohely, tucatnyi buvarkozpont, szamos bolt, ahol mindent lehet venni, ami kell, a molo, es a tengerpart. Nem is kellett mas.

A tenger gyonyoru, tiszta, es a parttol nehany meterre mar nagyon szep korallokat lehet latni. A szinpompas halak egeszen kozel jonnek az emberhez, es pipas buvarkodas kozben is lattunk egy egeszen nagy teknost, amelyik nehany meterre tolunk uszkalt bekesen. Amikor apaly van, nem is kell buvarkodni, be lehet setalni, es terdmagassagban ott a korall, meg a halak.

Szombaton egesz nap a parton heveresztunk. Lattunk egy helyi fickot, aki egyszer csak fogta magat, es felmaszott az egyik partmenti kokuszpalmara, es levagott nehany kokuszdiot. Aki akarta, annak kesobb a kozeli etteremben fel is vagtak, ki lehetett inni a levet. Egyszer egy majom jott oda hozzank a parton, es minden kiabalasunk ellenere ellopott egy zacskot. Azt hitte a majom, hogy kaja van benne, de csak szemet volt. A parton felmeteres gyikok koszaltak, szerencsere nem tul gyakran. A helyi allatvilag tobbi jellegzetes kepviseloi voltak a pillangok, es a homoklegyek, amik a strandon a homokban laknak, es ha az ember csak ugy, torolkozo nelkul lefekszik a homokba, kisse kellemetlenek tudnak lenni.

Ezenkivul rengeteg macska van a szigeten, akik egeszen szemtelenul keregetnek mindenkitol, igaz nemelyik rettentoen sovany, mar lathatolag az ehhalas kuszoben van, ugyhogy ertheto az elszantsag. Vannak olyanok, amelyek mar nem is keregetnek, csak fekszenek a jardan (egy betonozott jarda vezet vegig a falun, ez a jarda) szerencsetlenul. Azoknak tul fenyes jovot nem josolok.

Amikor mar eleget doglottunk a parton, harman ugy gondoltuk, felmaszunk a kozeli hegygerincre, hogy fentrol is lassuk a helyet. Kb. negyed orat mentunk folfele a dzsungelben az osvenyen, aztan feladtuk, mert omlott rolunk az izzadtsag. Inkabb visszamentunk a partra es lehutottuk magunkat a tengerben. Isteni erzes volt...

Szombat este nagyon szerencsesek voltunk a kajaval is. A parton levo etteremben (igazabol minden a parton van, kb. 5-30 meter szelessegben van civilizacio, utana jon a dzsungel - ez az etterem egeszen a strandon volt) kineztuk, hogy friss halakat sutnek, ugyhogy meg is beszeltuk veluk, hogy majd jovunk enni belole. Nagyon-nagyon finom volt a hal is, meg a rak is amit ettunk. Kokuszdio hancson grilleztek, es tenyleg tiz ujjunkat is megnyaltuk utana (foleg, hogy kezzel ettem, hogy minden apro kis haldarabot el tudjak erni).

Az idojaras nem volt a legjobb, odafele zuhogott az eso, amig a taxiban ultunk. Szerencsre aztan elallt, de a napot nem igazan lattuk a harom nap alatt, vegig felhos volt az eg. Szombaton azert szep ido volt, lehetett furdeni. Vasarnapra virradoan azonban nagy eso volt, ugyhogy nem is maradtunk delutanig, mint terveztuk, hanem mar 11-kor elindultunk. Akik megvettek a returjegyuket a parton penteken, azok masfel oraval kesobb jottek, mert az csak az egyik hajostarsasag jaratara volt jo.

Visszafele meg farasztobb volt az ut, mint oda, kb 7 orat tartott, eleg kenyelmetlen hajon, kocsiban. Igazabol ennyi utazast nem erdemes ilyen rovid idore vallalni, ugyhogy Tiomanra akkor megyunk legkozelebb, ha tobb idonk lesz, es nem lesz mas uticel. Kulonben nagyon megeri, nem koltottunk tul sokat, es jol ereztuk magunkat, kulonleges dolgokat lattunk. Jo volt.

Névtelen írta...

De szar Nektek:))) Danika bekesen szunyokal, ugyhogy kicsit nosztalgiazok amikor a blogot olvasom. Orulok, hogy minden rendben:) En egy ev alatt se tudtam megunni a palmafas tengerpartokat:))

Eszter & Balazs írta...

Mi se unjuk még :)
Majd szolunk, ha meguntuk.