2008. június 18., szerda

Toplista: Kisváros

Voltunk jó néhány kisebb városban is, nevezetesen: Malakában, Hoi An-ban, Huében, Siem Reap-ban, Ubudban és Kuchingban. Ezenkívül eltöltöttünk egy-egy éjszakát Phuketben, és Soloban, de ezen a két helyen a hotel és az étterem kívül nem sokat láttunk, szóval róluk inkább nem mondanák véleményt.

Ami számított az értékelésnél, az elsősorban a város hangulata. Egy magasan értékelt kisvárostól nem várjuk, hogy szörnyű izgalmas legyen, vagy legyenek benne egyedi látványosságok, de azt igen, hogy különbözzön a világ többi kisvárosától, legyen benne valami sajátos rá jellemző szépség, érdekesség, báj.

Ahogy mindegyik toplistában, itt is nagyon sok függ szubjektív, vagy éppen esetleges dolgoktól. Az, hogy milyen pillanatban kaptuk el a várost, nagyban befolyásolta, mennyire tetszett. A hotel ahol laktunk, és az éttermek ahol ettünk eldönthetik, hogy alapvetően jó élményekkel jöttünk-e el vagy sem. Mindezek ellenére tudtunk dönteni.

Íme, a lista:
  • 1. hely: Hoi An
  • 2. hely: Siem Reap
  • 3. hely: Kuching

Nem sokkal maradt le a dobogóról Ubud, és Malaka is biztos jobb hely, ha több időt tölt ott el az ember egy fél napnál.

Hoi An-ban tetszettek a régi kereskedőházak, amik legtöbbjéből már szabóság, bolt, vagy kis étterem lett. Az éttermeknek, amikben jártunk, tök jó hangulata volt. Van egy élettel teli nagy piaca, ahol mindent lehet kapni a zöldségek garmadájától a szuvenírig. Nagyon értékeltük, hogy a belváros többé-kevésbé autómentes volt. Az, hogy folyóparton fekszik, és még műemlékei is vannak, külön pluszpont volt.

Siem Reap-ban leginkább a nyugisabb hangulat tetszett. Főleg a nyüzsgő Vietnam után. De itt is van kis folyócska, jó éttermek, hangulatos piac (bár ez inkább a turistapiac kategória). És bár rengeteg turista jár ott, mégis kevésbé van turistacsapda hangulata, mint bármelyik másik kisvárosnak a listán. Nagyon szép rendezett és tiszta is az egész város (ázsiai szinten, nem svájcin). Ja, és Siem Reap-ban van a legszebb kis repülőtér, amit valaha láttam.

Kuchingban a folyó a nyerő, illetve a folyóparti sétány. Meg a hegyek a környékén, és a minden esti színpompás felhő showműsor naplementekor. Itt is vannak kínai jellegű kereskedőházak, az úgy tűnik elengedhetetlen, meg jófajta kisvendéglők. Van egy-két történelmi emlék, meg piac, de azok csak megfűszerezik az összbenyomást, nem azok a döntő tényezők.

Ubud túlzottan forgalmas és zajos volt ahhoz, hogy felkerüljön a dobogóra. Meg addigra már láttunk szebb templomokat, meg majmokat, táncbemutatókat, rizsföldet is Balin, mire Ubudba értünk, szóval nem volt már annyira új. Ha valaki ott kezdi Balit, lehet, hogy sokkal nagyobb élmény.